Skuteczna komunikacja telefoniczna

5 kluczowych aspektów inicjowania rozmów biznesowych.

Od jakiegoś czasu jestem proszona o podzielenie się moim trzy letnim doświadczeniem w inicjowaniu biznesowych rozmów telefonicznych. Początek roku jest doskonałym momentem na zrobienie czegoś nowego. Spisałam więc kilka moich refleksji na ten temat.

Komunikacja  telefoniczna na tak zwanym zimnym rynku czyli z osobą nieznajomą , której chcemy przedstawić ofertę jest trudnym zadaniem.

Nie znam nikogo kto lubi wykonywać takie telefony. Zwykle traktujemy taką rozmowę jako narzucanie się komuś. Główną przyczyną naszej niechęci jest obawa przed odrzuceniem, jest to normalna reakcja .

Jak więc porodzić sobie w tak trudnej sytuacji gdy jednak twoja praca wymaga by była to  komunikacja telefoniczna. Musisz uświadomić sobie że odmowa w żaden sposób nie obniża twojej wartości. Słowo „nie”  jest nieodłączną częścią sprzedaży czy rekrutacji.   Lepiej usłyszeć „nie” zwłaszcza takie z wyjaśnieniem dlaczego,  niż „muszę to jeszcze przemyśleć”.
To jednak jest już dalszy proces sprzedaży natomiast ja chcę skupić się na pierwszych kontaktach telefonicznych.

Na co powinieneś zwrócić szczególna uwagę:

1.Ton głosu

To bardzo istotna kwestia kontroluj tempo mowy, swój ton i barwę. Zbyt szybkie mówienie może być niezrozumiałe dla klienta, a tempo zbyt wolne może spowodować że rozmówca będzie znudzony. Zawsze bądź entuzjastyczny i uśmiechnięty wierz mi  to słychać przez telefon. Jeśli nie możesz wykrzesać z siebie entuzjazmu przełóż telefonowanie na inny termin, ale nie na przyszły rok 🙂

2.Jasne wypowiedzi

Mów prostym językiem nie używaj zbyt skomplikowanego słownictwa ani języka branżowego. Najlepiej do takiej rozmowy przygotować się w formie skryptu. Zapisz swoje kluczowe punkty i pytania. Kilkukrotne ich przeczytanie spowoduje że poczujesz się pewniej i będziesz mówił swobodniej. To pozwoli ci skupić się na potrzebach i reakcjach klienta

3.Przedstaw się

Zawsze po przedstawieniu się i bardzo krótkiej informacji z czym dzwonisz  zapytaj się czy to jest właściwy moment na rozmowę jeżeli nie to zapytaj się kiedy to będzie możliwe. Potem oczywiści zadzwoń w umówionym terminie to ważne.

Jeżeli rozmówca zechce z tobą rozmawiać określ ile potrwa rozmowa i w miarę możliwości  trzymaj się tego czasu.

4.Nawiąż relację

Zadawaj pytania by nawiązać relacje i upewnić się że jesteś słuchany.  Po tonie głosu i szumach pobocznych naprawdę można dużo wywnioskować. Nie jest to łatwe na początku takich rozmów,  gdy  raczej skupiasz sie na tym co mówisz, ale z czasem gdy emocje opadną zaczniesz kontrolować rozmowę.

5.Zakończ pozytywnie rozmowę

Bez względu na finał kontaktu telefonicznego zawsze zostaw klienta w dobrym nastroju, bo nigdy nie wiadomo kiedy jego „nie” przerodzi się w „tak”.
Zmieniają się okoliczności i z czasem twoja oferta może być atrakcyjna dla rozmówcy.

A przecież nie chciałbyś stracić szansy na pozyskanie klienta czy osoby do współpracy. 🙂

 

1,289 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Why ask?